Renovatie of groot onderhoud
Warme opnames vinden plaats voorafgaand aan groot onderhoud of renovatie van een woningbouw complex. Het kan gaan om eengezinswoningen, maar ook om galerijwoningen of portiekwoningen. Tijdens een warme opname worden alle woningen uit een te renoveren complex bezocht. Meestal gebeurt dit namens de woningbouwvereniging en de aannemers. Het is de start van ieder groot onderhoud- en renovatieproject en essentieel voor een efficiënte uitvoering.
Tijdens het bezoek wordt de woning bekeken en wordt onderzocht of er afwijkingen en bijzonderheden in of aan de woningen zijn en worden kenmerken van de woning bekeken. Het is van groot belang dat er tijdens de uitvoering geen verrassingen ontstaan door aanwezige zonneschermen, zware kasten of aanbouwen aan de achterkant van de woning. Ook wordt bekeken welke acties er worden uitgevoerd. Zo kan het zijn dat woningen met een nieuwe keuken geen keukenrenovatie plaats vindt, maar bij woningen met verouderde keukens wel.
In opdracht van aannemers en woningbouwverenigingen worden woningkenmerken, afwijkingen en bijzonderheden met een warme opname app digitaal vastgelegd en wordt de bewoner volledig geïnformeerd.
Bewoner staat centraal
In veel gevallen worden de sociale aspecten naast alle technische aspecten van een warme opname (sociale warme opname) ook aan Blauwdruk toevertrouwd. Als dit het geval is, staat de bewoner tijdens de warme opname centraal. Eventuele klachten over de woning en wensen van de bewoners worden zorgvuldig behandeld, zodat hier tijdens de renovatie rekening mee gehouden kan worden. Het groot onderhoud- of renovatieplan wordt zorgvuldig doorgenomen. Daarbij komt planning, overlast en tijdelijke andere huisvesting aan bod. Het is belangrijk dat eventuele problemen als ziekte of handicap bij de aannemer en de woningbouwvereniging bekend zijn. Daarom worden deze problemen uitvoerig besproken.
Tijdens de warme opnames worden vaak bewonerskeuzes vastgelegd. Het gaat bijvoorbeeld om een kleurkeuze voor een wandtegel, een kleur frontje of type aanrechtblad in de keuken. De bewoner kan daarbij kiezen uit vooraf bepaalde mogelijkheden vanuit de woningbouwvereniging. Soms mogen bewoners ook meerwerk opties kiezen, zoals een extra luxe aanrechtblad of een radiator in de badkamer.
Warme opname app
Blauwdruk verzorgt warme opnames zeer efficiënt. Dit doen we doordat alle opnamebevindingen, bewonersklachten, foto's, handtekeningen en bewonerskeuzes digitaal worden geregistreerd. Dit gebeurt met behulp van de warme opname app. Nadat een warme opname is uitgevoerd en we de woning uit lopen, worden de gegevens direct per e-mail naar de aannemer, bewoner en woningbouwvereniging gestuurd. Zij ontvangen een digitaal opnameformulier waar foto's, handtekeningen en bewonerskeuzes in verwerkt zijn. Op basis van de gegevens wordt automatisch een meterkastlijst geproduceerd en worden hoeveelheden opgeteld voor de begroting (verrekenbare hoeveelheden).
Blauwdruk maakt warme opname apps voor projecten op maat. Dit betekent dat vragen over de woning, naw-gegevens en sociale aspecten op het project zijn geënt. Er wordt na de opnames geen tijd meer besteed aan overschrijven van papieren data of het uitzoeken welke foto in welke ruimte of woning is genomen. Blauwdruk levert naast een goede dienst, een goed eindproduct tegen een zeer scherpe prijs.